Det føles som om alle taler om Keto-diæten her i 2022. Da mig og min familie startede med kuren og denne hjemmeside tilbage i 2002 var der næsten ingen der rigtigt havde viden om en ketogen diæt og hvad den kunne bruges til.

Og med så mange mennesker, praler med fordelene ved en ketogen diæt, så kan det lyde som en spændende mulighed for, at hoppe med på keto bølgen. Inden du begynder på en ny ketogen madplan, så er det dog altid en god idé at lave din research og afveje både fordele og ulemper ved din nye diæt som i dette tilfælde er keto.

Husk det kan også være en god ide at snakke med din læge om, hvorvidt det er en god kur for dig.

bivirkninger og fordele ved keto diæt

hvad bør du vide om din keto madplan. Fakta om mættede fedt og meget protein.

Som nævnt i andre artikler her på Ketogen.dk så har vores familie levet efter en ketogen livsstil i mange år da seriøs epilepsi ligger i familiens gener men derudover har vi også opnået mange andre fordele som vi ikke kendte til da vi startede men ligesom med alt andet så er der selvfølgelig også ulemper og bivirkninger ved, at du ændrer din kost og madvaner så meget som man gør med en ketogen diæt.

Den ketogene diæt er en plan, der lægger vægt på højt fedtindhold og lavt kulhydratindhold. Kuren er nu om dage primært designet til vægttab, hvilket du opnår ved, at fjerne de fleste kulhydrater fra dine måltider når du bruger keto som en slags slankekur.

Gør du dette, sætter din krop i en tilstand som kaldes ketose, hvilket får din krop til at forbrænde fedt i stedet for, at bruge sukker og kulhydrater som energi.

hvad sker der når kroppen ikke får mange kulhydrater mere og er der en positiv effekt.

low carb fordele og keto bivirkninger

Jeg har her i artiklen lavet en liste over nogle af de fordele og ulemper du kan opleve ved følge Keto-diæten.

Nedenfor kan du også kigge nærmere på de mest kendte keto bivirkninger, for at hjælpe dig med at bedre forstå og undersøge om keto kuren er den rigtige diæt for dig.

opnå nedsat appetit når du undgår tomme kalorier fra en almindelig dansk kost.

HURTIGT VÆGTTAB ER EN STOR FORDEL VED KETO

I en normal dansk kost forbrænder din krop kulhydrater og sukker som energi. Men når du begrænser kulhydrater, vil din krop begynde, at forbrænde fedt for, at skabe en ny energikilde til både din krop og hjernen da du ikke har flere kulhydrater i kroppen.

Det betyder, at du hurtigere taber kropsfedt i forhold til din normale kulhydratholdige diæt. Derudover kan Keto diæten også eliminere til fornemmelse af sult og hjælp med at spise mindre på grund af de fødevarer din krop nu får sin energi fra.

Mange af disse ting som du spiser på keto er hele fødevarer som ikke er blevet produceret på en fabrik og er derfor heller ikke fyldt med forskellige konserveringsmidler og sukkerholdige smagsforstærkere.

Færre kulhydrater kan give bivirkninger på en ketogen diæt

keto flu er en kendt bivirkning ved en keto diæt. Keto influenza er ikke farlig.

Nogle mennesker – især atleter – har brug for at spise en kost med et højt kulhydratindhold for at holde deres krop i form til deres hårde træningsrutiner som for eksempel styrketræning og cardio.

En Keto kost kan resultere i mindre energi og udholdenhed hos atleter. En diæt med mange kulhydrater har dog en tendens til at fremme bedre ydeevne og energi på kort sigt.

Der er fordele at hente ved en ketogen kur når du er fysisk inaktiv

Medmindre du er en atlet, dyrker du sandsynligvis så ikke meget intens træning og motion øvelser. I stedet bruger mange af os vores tid på, at sidde ved et skrivebord foran en computer.

I dette tilfælde har din krop ikke brug for så mange kulhydrater og kan optimalt fungere på en lav kulhydrat diæt såsom keto kuren.

der er mange helbredsmæssige fordele ved at skifte en normal kost ud med en ketogen diæt.

For Lidt sukker i din ketogene diæt kan give bivirkninger

Mange mennesker er ikke klar over, at vores kroppe har brug for sukker for, at fungere korrekt. Kroppen har brug for sukker for at give dig energi og hjælpe din hjerne til at fungere korrekt.

Hvis du ikke spiser kulhydrater engang imellem, så kan glucose ikke komme ind i blodbanen, hvilket hos nogle mennesker kan få dig til at føle lav på energi og ude af stand til at fokusere.

KETO KURENE KAN I NOGLE TILFÆLDE HJÆLPE I KAMPEN MOD KRÆFT

Nogle undersøgelser har vist, at der kan være en sammenhæng mellem kost med meget lavt kulhydratindhold og forebyggelse mod kræft.

Dette bliver dog stadig undersøgt, og der er endnu ikke nok beviser til at vise, hvor præcis denne fordel kan være.

ketose kan udnyttes af din krop til at lave lave ernergi. Der er mange fordele ved ketose.

De mange fedtstoffer på keto kan i nogle tilfælde have en negativ effekt på din krop

Mange af de fødevarer, der udgør din kost på keto diæten, er høje i mættet fedt og proteiner fra kød. Disse kan give dig forhøjet kolesteroltal i kroppen, hvilket ofte fører til en risiko for hjertesygdomme.

på en ketogen diæt er det vigtigt at drikke rigeligt og meget vand og undgå kulhydraterne.

ALLE DIÆTER OG SLANKEKURE HAR FORDELE OG ULEMPER

Når fordele og ulemper ved Keto-diæten holdes op ad hinanden, kan man konkludere, at som minimum så er Keto gavnlig for mang mennesker  i en kortere periode. Mens atleter og personer med en større risiko for hjertesygdomme måske ønsker at prøve en anden slags diæt end keto kuren.

Keto diæten kan når den følges i kortere eller længere perioder hjælpe med vægttab og have nogle andre potentielle sundhedsmæssige fordele.

Inden du begynder på keto-diæten, bør du dog undersøge om en ketogen diæt er et godt valg for dig. Hvis du er interesseret i videnskabelige undersøgelser omkring keto så kan du også klikke her for at se en eller flere af de kilder jeg selv har brugt til denne guide omkring fordele og ulemper når du er på en keto kur.

Håber du vil kigge lidt rundt på Ketogen.dk over de næste par uger kommer det nye design online og der er masser af opdaterede og nye artikler.